BadzZdrowy.pl – żyj zdrowo

BadzZdrowy to Twoje źródło informacji o odżywianiu i zdrowym funkcjonowaniu organizmu.

Efekty uboczne diety bezglutenowej

Rozpoczęcie diety bezglutenowej może mieć rożne pozytywne i negatywne skutki. Istotą diety jest całkowite unikanie glutenu, białka znajdującego się w pszenicy, życie i jęczmieniu, a także unikanie produktów wykonanych z wymienionych zbóż. Jeśli niedawno zdiagnozowano u ciebie celiakię lub nadwrażliwość na gluten, prawdopodobnie doświadczysz wielu ulepszeń w swoim zdrowiu, usuwając gluten z diety. Jeśli zaczynasz dietę z innych powodów zdrowotnych, skutki uboczne mogą się różnić.

Zaparcia

Dieta bezglutenowa może nie zawierać odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego. Pszenica, która zawiera gluten jest głównym źródłem błonnika w wielu dietach. Bezglutenowe alternatywy wykonane z ziemniaków, tapioki i białego ryżu nie mają takiej samej zawartości błonnika. Błonnik, mimo że jest niestrawny, pełni ważną rolę w zmniejszaniu zaparć – utrzymuje regularne ruchy jelit. Aby uniknąć zaparć podczas diety bezglutenowej należy jeść dużo bogatych w błonnik bezglutenowych ziaren, takich jak brązowy ryż, komosa ryżowa, proso, warzywa, owoce, orzechy i nasiona.

Niedobory w składnikach odżywczych

Podczas diety bezglutenowej mogą pojawić się niedobory składników odżywczych. Wiele produktów zawierających gluten, takich jak chleb, makaron, płatki zbożowe, jest wzbogaconych witaminami i minerałami, aby zaspokoić dzienne potrzeby. Bezglutenowe wersje tych pokarmów są mniej podatne na wzmocnienie minerałami. Może to spowodować braki żelaza i witamin z grupy B, takich jak kwas foliowy. Aby uniknąć tych niedoborów, staraj się mieć dobrze zbilansowaną dietę i rozważ zaopatrzenia się w suplement multiwitaminowy.

Mniej gazów, biegunek i wzdęć

Choć niektóre skutki diety bezglutenowej są niepożądane, inne mogą przynieść ulgę w chorobie trzewnej lub nadwrażliwości na gluten. Jeśli masz jedną z tych przypadłości, jedzenie glutenu może powodować nieprzyjemne efekty trawienne, takie jak gazy, biegunki i wzdęcia. Polepszenia obserwuje się zazwyczaj w ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia diety bezglutenowej, ale pełne leczenie jelit może trwać od 6 do 18 miesięcy.

Mniej bólów głowy i więcej energii

Inne pozytywne efekty diety bezglutenowej to rzadsze bóle głowy, poprawa poziomu energii w ciągu dnia, mniejszy ból stawów oraz rzadsze drętwienie rąk i stóp. Jeśli jesteś wrażliwy na gluten lub masz chorobę trzewną i zawierasz gluten w diecie, pojawiają się negatywne efekty uboczne. Usunięcie przyczyny tych objawów poprzez przestrzeganie ścisłej diety bezglutenowej pozwala twojemu organizmowi na prawidłowe wchłanianie składników odżywczych i zapobiega niepożądanym reakcjom immunologicznym występującym w odpowiedzi na gluten.

Zmiana masy ciała

Podczas rozpoczynania diety bezglutenowej możesz także doświadczyć utraty lub przybrania na wadze. Jeśli masz celiakię i jadłeś gluten, twoje ciało nie pochłaniało odpowiednio składników odżywczych i kalorii. Po przejściu na dietę bezglutenową twoje jelita zaczynają się regenerować, lepiej wchłaniają składniki odżywcze i w efekcie możesz przybrać na wadze. Bezglutenowe przetworzone produkty spożywcze i przekąski mają również wysoką zawartość tłuszczu i cukru, co może przyczyniać się do przybierania na wadze. Jeśli usuniesz gluten, eliminując pokarmy zamiast je zastępować, może się okazać, że schudniesz z powodu mniejszego spożycia kalorii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *