BadzZdrowy.pl – żyj zdrowo

BadzZdrowy to Twoje źródło informacji o odżywianiu i zdrowym funkcjonowaniu organizmu.

Skąd brać białko przy diecie wegetariańskiej?

Częstym problemem, który dotyka osoby wprowadzające dietę wegetariańską do swojego życia, jest pytanie, w jaki sposób dostarczyć organizmowi wystarczającą ilość białka, bez jedzenia mięsa. Wegetarianie jednak rzadko cierpią na niedobór białka. Według Vegetarian Resource Group, można dostarczyć odpowiednią dla zdrowia ilość białek, podczas spożywania wegetariańskiej diety, bogatej w różnorodne warzywa, rośliny strączkowe, orzechy oraz nasiona. Zalecane dzienne spożycie białka wynosi 0, 79 g na każdy kilogram masy ciała człowieka.

Nasiona Konopi

Nasiona Konopi są dostępne w niektórych sklepach ze zdrową żywnością. W 3 łyżkach zawierają one około 11g białka. Nasiona konopi dostarczają poza tym tłuszcze bogate w kwasy omega-3. To bardzo ważny składnik dla wegetarian, ponieważ ludzie, którzy nie jedzą mięsa, często nie jedzą również ryb, które zawierają ten niezbędny tłuszcz. Z nasion konopi można również uzyskać żelazo oraz cynk, niezbędne w diecie wegetariańskiej.

Drożdże odżywcze

Drożdże odżywcze różnią się od drożdży znajdujących się w chlebie, czy piwie. Drożdże odżywcze są zalecane przez Vegetarian Resource Group jako suplement białka, szczególnie dla pacjentów chorych na nowotwory. Drożdże mają słony, maślany smak. Warto ich spróbować posypując nimi popcorn lub doprawiając nimi pikantne potrawy. Zdaniem Mitzi Dulan, licencjonowanej dietetyczki, autorki i mówczyni, każda łyżka stołowa zawiera 8g pełnego białka.

Suplementy z grochu

Sklepy ze zdrową żywnością sprzedają sproszkowane suplementy zrobione z grochu. Wprowadzają one często 20g więcej białka na łyżkę. Groch jest również dobrym źródłem cynku. Możesz dodać proszek do wegetariańskich napojów smoothie, wody, lub do mleka, uzyskując zupę grochową.

Spirulina

Spirulina to rodzaj glonów, dlatego pachnie ona wodorostami. Poza białkiem dostarcza wegetarianom witamin, żelaza, beta-karotenu, witaminy B-12 i kwasu gamma-linolenowego. Spirulina zawiera 65 procent białka, czyli trzy- cztery razy więcej niż mięso. Wystarczy tylko 1 łyżka stołowa Spiruliny, aby dostarczyć taką samą ilość białka, jaką zawiera jajko. Spirulina jest dodatkiem białkowym dostępnym w postaci kapsułek lub jako białkowy proszek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *